infoyankee@ztrade.cz 731 648 024 (PO-PÁ 6:00-17:00)
Prodejny
Přihlásit
Vítejte zpět
Zapomněli jste heslo?
Jsem tu poprvé Zaregistrovat se
Košík
Doprava od 49 Kč a pro objednávky nad 1 000 Kč doprava zdarma.

Talent a píle rodí úspěch

V době, kdy Mei Xu pracovala pro lékařskou společnost na newyorském Manhattanu, se často procházela po obchodním domě Bloomingdale’s, kde v přízemí prodavačky kosmetiky předváděly vůně.

„Líbilo se mi nechat si stříknout parfém na zápěstí,“ vzpomíná. Vůně v ní „zasely semínka“ pro budoucí vlastní byznys. Poté vyjela eskalátorem do patra s oblečením, kde obdivovala moderní a stylově čisté modely návrhářů jako Donna Karan nebo Calvin Klein. V dalších patrech jí ale pokaždé překvapil nábytek a interiérové doplňky, které byly velmi staromódní. Doma o tom často mluvila, až jí tehdejší manžel David vnukl novou myšlenku. “Říkal mi, proč si pořád stěžuješ? Vidím, že jsi jako na trní, proč nezkusíš dělat, co tě baví?”, vzpomíná Mei. Dala tedy výpověď a ze zaměstnání nakonec odešel i David. Společně začali přemýšlet, jak rozjet vlastní byznys a na co by se měli zaměřit.

Nejprve provedli experiment. Požádali přátele, aby přinesli různé doplňky do domácnosti, vyrobené v Číně: hedvábné květiny, hrací panenky, barevné polštáře a skleněné dekorované svíčky bez parfemace, které nazvali Magic Glow Candles a zákazníkům je nabídli za 15 dolarů. Pronajali si stůl na trhu v Charlotte v Severní Karolíně, a čekali, co se bude dít. “Největší zájem byl o svíčky, do konce roku jsme prodali za půl miliónu dolarů, takže bylo jasné, jakým směrem se vydáme,” říká Mei.

“Po Vánocích ale zájem opadl, protože Magic Glow byly příliš sezónní. Rozhodli jsme se proto dělat svíčky na celý rok. Setkala jsem se s Peterem Frenchem, majitelem French Color and Fragrance Company, který nás naučil míchat vůně s barvivy a voskem a pustili jsme se do toho - u nás ve sklepě. Neměli jsme pořádné vybavení, zato jsme jedli hodně polévek Campbell’s, tak mě napadlo, že mají perfektní velikost a použili jsme je. Proto měly naše první svíčky tvar válce. Chyběla nám i klíčová ingredience, která spojuje vonné oleje s voskem, ale byla jsem tak netrpělivá - měli jsme know how a chtěla jsem ho vyzkoušet. Výsledkem byly zelené svíčky s vůní cukrového melounu a texturou sněhových vloček. Byly zajímavé, tak jsme je odnesli do Bloomingdale’s. Nákupčí byl nadšený, prý máme konečně svíčky s moderní barvou a sofistikovanou vůní. První kolekci Chesapeake Bay Candle jsme uvedli už v roce 1995, rok po našem odchodu ze zaměstnání.”
Bylo jasné, že vstupují do vysoce konkurenčního prostředí, proto se rozhodli nevyrábět svíčky jako ostatní, tedy tmavě zelené, červené nebo bílé. Vyhnuli se vůni borovice, skořice a vanilky a vsadili na sofistikované vonné kompozice a barevnou paletu melounově zelené, levandulové a žluté. Zvolili také kvalitní sójový vosk a pravé esenciální oleje, aby svíčky nabídly autentický aromaterapeutický zážitek. Svou značku pojmenovali Chesapeake Bay Candle. “Mám ráda to krásné pobřeží, za klidných západů slunce jako by se tam zastavil čas,” říká Mei.

Ve firmě si nechali kompletní kontrolu nad výrobou, designem i distribučními kanály. Byli flexibilní a kreativní - zkrátka nabízeli zákazníkům to, co chtěli - inovativní výrobky. V roce 2008 během finanční krize se Mei kvůli velkému nárůstu cen přepravy rozhodla vrátit výrobu z Číny zpět do USA. „Všichni se ptali, proč to děláme, ostatní svou výrobu z USA stěhují ven, náklady na pracovní sílu v Americe jsou mnohem dražší. My ale potřebovali, aby byl výrobek hotový během tří týdnů, ne šesti nebo osmi, pokud dovážíte z Asie. V Marylandu se neotevřela nová továrna posledních 30 let. Nevěděli jsme, jaké regulace budeme muset splnit, nikdo nám na továrnu nechtěl půjčit peníze, nikdo nevěřil, že můžeme konkurovat dováženému zboží. Nakonec jsme peníze sehnali a pustili se do práce,“ vzpomíná Mei.

“Nový produkt často začal nápadem nebo emocí, ale jakmile jsme určili konkrétní náladu, kterou má svíčka evokovat, věděli jsme, že máme vůni, která se k ní hodí.” - Mei Xu.

Po necelých třech letech začal byznys přinášet zisk. Výroba v USA znamenala výhody: byla to časová pružnost, kdy bylo možné nazvýšit výrobu, když se poptávka zvýšila. Chesapeake Bay Candle v tu dobu patřila mezi nejrychleji rostoucí americké firmy v soukromých rukou. Za svůj přínos k zaměstnanosti amerických občanů založením místní továrny byla Mei pozvána prezidentem Obamou na konferenci Insourcing American Jobs o vytváření nových pracovních příležitostí v USA.

I dnes se svíčky vyrábějí v USA a část výroby je kvůli vysoké poptávce také v Číně a Vietnamu, a to z amerického sójového vosku a esenciálních olejů, extrahovaných z koření, ovoce a rostlin celého světa. Každá z ingrediencí přenáší do svíčky příběh místa, na kterém vyrostla, a blahodárné účinky pro tělo i mysl.


Všechna práva vyhrazena © Yankeesvicky.cz 2024